Oct 31, 2010

interview PLV

PLV = pegawai latihan vokasional

boleh d apply tru borang SPA8..
everytime isi SPA, aku msti pick jawatan ni,,aku pon ttau nape..
2 thn lps, aku dpnggil utk interview.
kebetulan mlm tu aku kje malam, so niat d hati, balik kje kol 7 pg, leh tros g interview..takyah mintak2 cuti da..
skalikkkkk, kol 8 kje xsetel lg,so melepasla g inteview.

2010.bln bape kurang pasti,aku dpt surat utk interview..
(mungkin name aku d blacklist selama 2 thn kot,,sbb dr 2008 smpai 2010,bape ploh kali isi SPA, langsung xde feedback)

straight to the point saje:

kol 8.30 stat interview.byk bilik..d bahagikan ikot course.
utk course telekomunikasi, ade 5 calon kot tmsok aku..
smpt borak2 ngn yg dok tggu turn, mostly dtg dr company same ngn aku kje skg..aku snyum saje mdgr name cmpany ni d sebot.xde yg plik nye pon, sbb cmpny telco, n yg ktorg apply ni pon jwtn utk course telco,,sgt relevan la kan

ok..okk...straight to the point (again)

1st candidate msok..15 mnit kemudian dia kua smbil bpusing kt aku dan bkata
"gilehhh...dasar2 kerajaan tu pe weiii?? aku blasah saje"
pastu dia lambai dan tros blalu dr ctu..

aku da gelabah..pe benda wehhh dasar2 kerajaan..segera aku sms laki aku yg pnoh ngn ilmu isu semasa di dada nya..
"dasar2 kerajaan ni byk..tp skg ni sebok psl NKRA la..so jwb je cm yg awk hapal smlm, psl NKRA"
okeh..lega jap..bukak balik note smbil org sbelah aku numpang skali nk baca notes aku..

2nd candidate kt dlm bilik interview tu kt stengah jam..konpem dpt aa tu kan
3rd candidate. AKU!!

2 org interviewer..sorg dr SPA (kot),,a.k.a MR.A sorg lagi aku assume PLV yg da bpangkat a.k.a. Mr.B..

Mr.A : sila perkenalkan diri anda

(selama hayat aku g interview, sume soklan lam omputih..so otak aku xsempat nk translate, maka, keluarla segala bahasa rojak dan yg plg bes, aku tatau nk cte pe time perkenalkan diri sbb tgh sebok nk translate ayt omputih jd BM)
smpaikan , psl current job aku pon aku xcte.

Mr.A :okeh..ape yg awk tahu psl dasar2 negara??
-dasar2 negara ni skop nye luas, dr segi ekonomi, pendidikan,,tp yg sy tahu psl NKRA lahh

Mr.A : ok..cite la pe yg awk tahu psl NKRA
tung tang tung tang la aku keluarkan sgala pe yg aku hapal..d kala aku tgh karang blog ni,aku pon da tak ingat pe point2 NKRA yg 6 tuh..hhehe

each NKRA kan ade menteri yg kene jaga,,each menteri tu dia tnye..mlm sblom tu elok je aku hapal..dan2 lam interiew session tros aku lpe..dgn slmbe aku jwb " sy tahu sape menteri tu,,tp mungkin sy tgh gabra skg, tros mental block"..hahaha..mereka gelak saje..

Mr.A : ape slogan 1 malaysia
yg ni pon aku tatau aa cane aku xleh nk jwb..
"rakyat didahulukan..ermmm..pe ekk..ada 1 term lg kt blakang, otak saya blank skg.." slambe aku jwb cenggitu..
pastu interviewer Mr.B tlg smbung " pencapaian??"
"aaa...rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan" (mekasih Mr.B, yg sentiasa senyum)
Mr.A : pg2 pon dah mental block ehh??
"heheh..tu lah..sy tahu, tp plik lak time2 ni boleh lupe.."

Mr.A : kalau di translate lam BI?
aiyooo..sumpah aku xpenah dgr lam BI..lagi sekali ngn selamba aku jwb
"sy xpenah dgr dlm BI, so susah sket la nk translate kan.."

Mr.A : direct translation pon takpe..td soh introduce diri, laju plak ckp BI..ni tnye lam BI, xleh plak nk jwb...(smbil dia gelak)

kena sbjik kan atas batang idung aku!!!
MR.B tlg aku gak kali ni..and still dia maseh tersenyum..haiihh..cm nk kua blik time2 tu jugak..

Mr.A pass kan sesi soal jwb kpd Mr.B pulak..

Mr.B : mase kt UM dlu, ape subjek yg awak blaja?
jwb jelah kan..

Mr.B : oww..blaja remote sensing ehh? cte sket ape kepentingan remote sensing?
Alhamdulillah,,mmpu jwb walaupon remote sensing ni subjek elektif je pon time kt UM.

Mr.B : kalau guna handphone, naik kereta, tapi line telefon xputus2 pon walau kita cthnye dr kwsn PJ dah msok kwsan KL..kenape? cube cerita
segala ilmu psl GSM aku citekan..soklan ni sbijik cm soklan interview nk msok Digi dlu..

Mr.B : setiap tower tu leh cover berapa jauh?? ade tak blaja dlu..agak2 igt lg tak?
" hurmm..xigt lah..xleh nk recall"
then Mr.B btau pe jwpn nye.

pastu dia tnye psl interference..again aku wat2 cm tahu pdahal aku pon xigt..(aku balik dr interview tu, search kt tenet, rupe nye jwpn aku salah..hahah) ..tp Mr.B angguk je time aku jwb..

mr.A: ok..itu saje..terima kasihh

me : ok..terima kasih atas masa tuan2 sekalian..
di kala aku nk bukak pintu, ttba Mr.A panggil:

"taknak ke sijil2 awk ni??"

"heh...alamak.leh plak lupe"

dan mereka tros gelakkan aku xhabeh2...

nmpk gila aku gabra kan?? time aku kua, aku rs cm cramp je pipi sbb aku asek dok snyum melayan mereka perli/gelakkan aku time interview...

ade few lg soklan,aku pon xleh nk recall dah sbb da lame aku perap kesah ni.dlu xleh nk tulis sbb kang ade yg kecow kate aku g interview lak..so since 1 opis da tau aku nk blah,so leh aa nk cte kt cni.

tulah al-kesahnye

No comments:

Post a Comment