Feb 20, 2010

today's special: ayam masak extravaganza

sy sgt emosional.
ye.sy ngaku~
tgh2 dok bersihkan ayam dan ikan,ttba sgala dialog ngn arwah mak aku tngiang2 lam kpala..dialog gado2 ngn mak aku kt dapo adalah perkara biase. bile org tu dah xde,br nk nyesal la kan..
bjaya mengontrol emosi.maka,ayam dan juge ikan xkan 'terlebih masin' gara2 'hujan' kt dapo.

sy pon xphm nape mak2 mmg xske org lain ade kt dapo time dia tgh bkerja keras di dapo.
myb rimas kot..
dgn anak dara yg xpenah ade kt umah kecuali cuti skolah jek,then bile cuti skolah ,try2 nk mjengah dapo (g dapo pon sbb bapak kt ruang tamu mbebel,nape xg tlg mak kt dapo), smpai dapo,kene marah gak tnpa kuketahui reasonnye, las2 bilik ku jua jd tmpt ku blajar msk dalam mimpi. =D

maka pengakhiran, ttba tringin mkn sumthg yg mak aku pnh masak dlu, da tatau nk tnye sape sbb tuan pnye resepi pon dah xde.
nk cipta resepi sndrik??hahahha..sile tggu salji tron kt mesia.

aku sgt2 la mharap ade sumone yg leh btau ape ke pekdah nye each ingredient yg kte gune lam masakan.(tnye org2 tua ni bkn xleh, dah tnye dahh,jwpn sgt xbeshh utk didengar =) maka sy serik).
cthnye,bile mase nk gune halia,bile mase xleh gune. lengkuas lg la aku xpnh gune sbb tatau nk cmpk lam ape,
jintan or sgala rempah,mmg sy xpenah gune.
maka,thasilla ayam merah, pastu ayam kicap, pastu ikan sambal, pastu lg ikan kicap pastu kicapp, sambal,kicap,smbal smpai ke sudah..haha..
bli bku resepi same tebal ngn buku add math kaler purple zmn skolah.
pastu belek2, end up, buat masakan yg biase2 gak sbb mls nk kua bli ingredient cm lam buku.
nape xde buku yg crita sume2 kepentingan ingredient tu? nk emel kt chef wan, mau dia xlyn emel spam dr haku.(persoalannye, aku ade ke emel chef wan?hehe)

kesimpulan nye,sy sgt xbrape nk msok dapo sbb sy takot sy teremosional.<-- alasan!!!ngeh ngehh *mamak, kuew tiaw goreng DUA!!

No comments:

Post a Comment